ÎNSCRIEREA ADOPŢIEI, A ANULĂRII SAU A DESFACERII ADOPŢIEI
Cererea se depune la starea civilă în a cărei rază se află domiciliul adoptatului sau a sediului instituției de ocrotire în îngrijirea căreia se găsește adoptatul.
Dacă adoptatul este cetățean român cu domiciliul în străinătate, noul act de naștere se va întocmi de către Starea Civilă a Sectorului 1, București.
Înscrierea certificatului de naștere al copilului minor adoptat în Italia se face la Primăria Sectorului 1, București
Atenție! Anexele, cererile și declarațiile se semnează în fața ofițerului de stare civilă.
DOCUMENTE NECESARE
Înregistrarea adopţiei din România
Cerere
Sentinţa judecătorească – copie legalizată
Definitivă, în copie legalizată de către instanţa care a pronunţat-o,
Acte de identitate adoptatori – original și fotocopie
Pentru cetățenii români cu domiciliul în ţară: carte de identitate, buletin de identitate, carte de identitate provizorie;
Pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate şi pentru cetățenii străini sau apatrizi : pașaportul
Actul de identitate pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, ori Spaţiului Economic European sau ai Confederației Elvețiene sau, după caz,
Documentul de identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări;
În cazul cetățenilor străini ale căror acte de identitate nu sunt emise într-o limbă de circulație internațională sau nu conțin date înscrise prin utilizarea alfabetului latin se solicită traducerea legalizată a filei care conține datele de identificare ale persoanei;
Dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod distinct care este numele de familie şi prenumele se solicită declaraţia notarială a titularului în acest sens.
Act de identitate adoptat, dacă este cazul – original și fotocopie
Certificat de naștere adoptat – original
Certificat de căsătorie adoptatori, dacă este cazul – original și fotocopie
Înregistrarea adopţiei încuviinţată în străinătate
Cerere
Sentinţa de adopţie emisă de autoritățile din străinătate – original și fotocopie cu traducere legalizată
Trebuie recunoscute hotărârile străine de către tribunalul competent din România; prin urmare se prezintă hotărârea prin care s-au recunoscut, pe teritoriul României, efectele hotărârii străine, definitivă, în original
Documente de identitate adoptatori – original și fotocopie
Pentru cetățenii români cu domiciliul în ţară: carte de identitate, buletin de identitate, carte de identitate provizorie;
Pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate şi pentru cetățenii străini sau apatrizi : pașaportul
Actul de identitate pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, ori Spaţiului Economic European sau ai Confederației Elvețiene sau, după caz,
În cazul cetățenilor străini ale căror acte de identitate nu conțin date înscrise prin utilizarea alfabetului latin se solicită traducerea legalizată a filei care conține datele de identificare ale persoanei;
Dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod distinct care este numele de familie şi prenumele se solicită declaraţia notarială a titularului în acest sens.
Act de identitate adoptat, dacă este cazul – original și fotocopie
Certificat de naștere adoptat – original
Certificat de căsătorie adoptatori, dacă este cazul – original și fotocopie
Apostilată/supralegalizată și cu traducere legalizată, dacă este cazul
Procura specială autentificată, dacă este cazul (original) și Actul de identitate al împuternicitului – original și fotocopie
Dacă cererea se face prin împuternicit cu procură specială aceasta se prezintă în original. Procura se poate face la un notar public din ţară ori din străinătate sau de oficiul consular român. În cazul în care este eliberată de un notar din străinătate aceasta trebuie să poarte apostila/supralegalizarea și să aibă traducere legalizată, după caz.
Atenție!
Starea Civilă nu este în măsură să vă furnizeze informații privind adopția dumneavoastră! Însă, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, denumită în continuare A.N.P.D.C.A., sprijină persoana adoptată în vederea exercitării dreptului de a-și cunoaște originile și propriul trecut și furnizează părinților firești și rudelor biologice ale acesteia informații vizând persoana adoptată.
În scopul realizării dreptului de cunoaștere a originilor și propriului trecut persoana adoptată beneficiază de sprijin pentru:
- a) obținerea de informații care atestă realizarea adopției, informații privind locul nașterii, numele și prenumele anterioare adopției, istoricul personal și traseul instituțional, informații privind identitatea părinților firești;
- b) căutarea părinților firești sau a rudelor biologice;
- c) facilitarea contactării părinților firești sau a rudelor biologice;
- d) organizarea și pregătirea întâlnirii cu părinții firești sau rudele biologice.