MASURI DE PREVENIRE PENTRU PERIOADELE CANICULARE

7/7/2020 3:10:22 PM

1. Bea multă apă şi evită alcoolul şi cafeaua

Hidratarea este esenţială în zilele caniculare, când este indicat consumul de apă, sucuri naturale şi iaurturi, în timp ce băuturile cu conţinut ridicat de cofeină şi alcoolul, inclusiv berea - care răcoreşte pe moment, apoi moleşeşte, sunt nerecomandate.

2. Evită ieşirile în intervalul 11:00 -18:00

La fel de nerecomandate sunt plimbările în intervalul 11:00 - 18:00, când intensitatea soarelui şi temperaturile sunt maxime.

3. Îmbracă-te în haine largi, din bumbac sau mătase naturală

Efortul fizic trebuie evitat între aceste ore, iar dacă suntem nevoiţi să facem drumuri trebuie să ne îmbrăcăm cu haine din bumbac, in sau mătase naturală, haine ample, vaporoase, care să împiedice încălzirea.

4. Mănâncă alimente hidratante şi bogate în vitamine

În zilele extrem de calde, dieta trebuie să ne asigue hidratarea şi să furnizeze organismului vitaminele, mineralele şi sărurile pe care adesea organismul le pierde prin transpiraţie. Roşiile conţin potasiu, vitamina C, fibre şi sunt o sursă naturală de licopen, un fitonutrien care protejează pielea de acţiunea nocivă a razelor ultraviolete. Dovleceii conţin 94% apă, sunt săraci în calorii şi bogaţi într-o serie de nutrienţi, printre care se numără acid folic, vitamina C, potasiu şi betacaroten. Castravetele este bogat în apă, mai exact conţine 95% apă, şi are un conţinut extrem de sărac în calorii, respectiv 12 calorii la 100 de grame. Nutriţioniştii spun că această legume este potrivită pentru rehidratare şi răcorire pe timpul verii. Totodată, printre alimentele indicate în perioade de caniculă se numără pepenele, care conţine în proporţie de 95% apă şi este foarte bogat în beta caroten, şi fructele de pădure care conţin cantităţi impresionante de antioxidanţi.

5. Ai grijă la diferenţa de temperatură dintre interior şi exterior

Trecerea de la o temperatură scăzută precum cea dintr-o locuinţă în care aerul condiţionat funcţionează la căldura de afară poate provoca şoc termic, avertizează medicii. Aceştia susţin că organismului uman îi ia ceva timp să se adapteze la noile condiţii termice - transpiră excesiv, înregistrează creşteri de puls şi simte disconfort. Cei mai afectaţi de diferenţele mari de temperatură sunt vârstnicii, copiii, gravidele şi bolnavii cronici, în cazul cardiacilor existând şi riscul de stop cardiorespirator. Potrivit medicilor, diferenţa ideală de temperatură între interior şi exterior ar trebui să fie de 5 grade Celsius.

6. Ai grijă de persoanele vulnerabile

Tot în perioadele caniculare, o atenţie deosebită trebuie acordată vârstnicilor, persoanelor cu dizabilităţi şi copiilor şi să le asigurăm celor care depind de noi confortul termic şi hidratarea.